Русенската банда Explicit Личен архив

Къде (не) са творците през 2020 година?

За свободните артисти винаги е било предизвикателство да правят изкуство не само в България, но и в световен  мащаб. През 2020 година те се оказват една от най-засегнатите от кризата с COVID-19 професионални общности във всяко едно отношение. Макар и към момента културните институции да продължават своята дейност, те предлагат силно ограничени възможности. Нашата авторка Михаела Георгиева  проследи проблемите в културния сектор не само статистически, но и от първо лице.

 

Още през март 2020 г, веднага след въвеждането на двумесечния локдаун, организации на независими творци провеждат онлайн анкета за състоянието на културния сектор и оценка на преките загуби, които той понася в резултат от спрените културния събития.

 

Резултатите са категорични – над 95 процента от участвалите 1067 физически лица и организации споделят, че са необходими спешни мерки от страна на публичните власти за компенсирането на щетите в сектора. Под един процент са тези, посочили, че няма да претърпят никакви загуби.

 

8 месеца и няколко схеми за подпомагане с ограничен ефект по-късно, творците отново са изправени пред огромна неяснота по отношение на бъдещата си работа. Допитахме се до артисти от различни сектори на културата за професионалните предизвикателства, пред които са изправени. От споделеното става ясно,  че всеки е намерил свой начин да твори и да се развива по време на пандемия, а най-добрата новина e, че за някои кризата остава само на думи.

 

В очакване на една по-добра есен. Дали?

„2020-а година е зимата на нашата изолация, пролетта на нашите колебания, лятото на нашето недоволство. Надявам се есента да бъде по-добра”, споделя Нинко Кирилов, писател, поет, журналист и създател на платформата за неиздавани автори “писателибезкниги”.

 

“До скоро корони имаха само монарсите, дърветата и победителките в конкурси за красота. Дано не попадаме в тези категории”, надява се той.

 

По думите му, писането е самотно занимание, което така или иначе е свързано с изолация, така че от психическа гледна точка, той не вижда особено предизвикателство в принудата да се изолира.

 

“От финансова гледна точка, не бих могъл да твърдя същото. “, допълва Нинко Кирилов.

 

Изкуство в екстремно положение

„Творецът е там, където е застанал сам или на място, на което е позволил да го поставят. Той не би трябвало да се надява на бетонирано място“, твърди русенския актьор, поет, продуцент, сценарист и театрален педагог в Русенска детска опера Илия Деведжиев.

 

„2020-а определено постави много творци на свободна практика в екстремно положение. Предпочитам да я приемам като поредното изпитание и в живота, и в изкуството.“, допълва той.

 

Илия Деведжиев разказва за това какво е да се прави изкуство извън столицата. От негова гледна точка, град Русе не е в „артистичната си вакханалия“ от 80-те години на миналия век, но не може и да се каже, че е в културен застой. Смята, че русенските артисти стоят добре на културната сцена.

 

„Творецът не е маргинал, както беше определян в последно време. Той е човек с дарба да е по-чувствителен към околната среда, да хваща и детайла, и общата картина, и взаимовръзката между компонентите“, коментира той виждането си за ролята и мястото на хората на изкуството.

 

“GPS-ът на твореца е удовлетвореността и чистата радост от процес и резултат. Ако той е честен със себе си и не подменя гласа на тази самонавигация, то тогава няма как да е на лошо място.“, категоричен е Деведжиев.

 

Изкуство за най-малките

„Аз работя като илюстратор и дизайнер и работното ми място е вкъщи, а общуването с екипа се случва по интернет. Затова за мен лично изолацията не беше толкова стресова, понеже ежедневието ми не се промени драстично.” , споделя Ива Груева, един от създателите на комикс списанието „Ко-миксер” и на образователните игри за деца Пукльовците.

 

Тя коментира, че липсата на събития се е отразила предимно на проектите, в които участва. Отложили са се представяния на нов комикс сборник и настолна игра, които са излезли в този период.

 

За Ива е важно, че нейната публика, децата, са приели сравнително нормално всичко, случило се през последните месеци. По думите й, преминаването към онлайн среда е добър урок и за учениците, и за учителите.

 

Криза ли?

 

„През 2020-a година нашата група имаше повече концерти в сравнение с предните две години. Затова мога да твърдя, че от артистична гледна точка, имаше минимална промяна.“, споделя Симеон Стефанов, вокалист на русенската група “Explicit”.

 

Тя придоби по-голяма популярност с излизането на песента “Bulgarian Idiot“, създадена по текстове от протестните лозунги в България.

 

Идеята за парчето е именно негова. Симеон определя най-известната песен на групата като „нещо много по-различно от останалите им творби“. И все пак, общото между тях е това, че всяка една е обвързана с различен социален проблем или обществена кауза.

 

„Не виждам промяна и в русенската публика. За мен град Русе винаги е бил като тестова площадка, на която ние като група може да се развиваме като изпълнители.“ , допълва той.

 

*Снимките са предоставени от личния архив на участниците в материала