Какво следва за културата след извънредното положение?

Културата е един от секторите в България, които пострадаха най-тежко вследствие на извънредното положение причинено от COVID-19. След като всички културни институции в страната затвориха още в началото на месец март, на 11 май с решение на здравния министър се възобнови дейността на музеи, галерии и библиотеки в цялата страна. Заповедта обаче изключваше провеждането на театрални постановки и концерти на закрито с аргумента, че това застрашава здравето на артистите, играещи на сцената. Кристиян Юлзари от русенската Английска езикова гимназия „Гео Милев“ разказва как една от най-старите и уважавани театрални институции в България – Драматичния театър „Сава Огнянов“ в крайдунавския град – преминава през предизвикателствата на извънредното положение.

 

Oтварянето на част от културните институции в България е поредната стъпка, в посока възстановяване на нормалният ритъм на живот у нас. След като преди седмица отпаднаха задължителното носене на предпазни маски и КПП-та на входно-изходните артерии в областните градове, държавата реши, че е време културния сектор у нас също да заработи. Обявено беше, че правителството ще отпусне нови 5 млн. лева за културния сектор. Финансовата помощ идва на фона на вече разпределени 2,5 млн. лева и недоволство от страна на свободни артисти, които не могат да се възползват от осигурените средства.

 

Тъй като събирането на големи групи хора в затворени пространства бе ограничено за най-дълго време, театрите логично станаха едни от най-потърпевшите от противоепидемичните мерки културни институции. Един от тях е русенския Драматичен театър „Сава Огнянов“, който преустанови своята дейност на 13 март. „Още тогава събрахме целия сценичен персонал и творчески състав и прекратихме всички репетиционни процеси.“, коментира пред sCOOL Media Ивелин Пъшев, мениджър „Връзки с обществеността“ към театъра. Той посочи, че загубите на институцията от началото на извънредното положение възлизат на между 250 000 и 300 000 хиляди лева. От театъра уверяват, че разполагат с финансов запас, който гарантира заплатите на своите служители поне до края на 2020 година.

 

Още след обявяването на извънредното положение в България, Министерството на културата подготви пакет от мерки в подкрепа на просветния сектор. Предоставени бяха възможности за допълнително финансиране на институциите и работещите в тях, възможност за безлихвено кредитиране, както и осигуряването на три минимални работни заплати и социални осигуровки за най-нуждаещите се артисти. Близо 780 са кандидатствалите за подобна помощ, съобщават от Министерството на културата.

 

След като по-леките мерки влязат в сила, единствената възможност пред Драматичен театър „Сава Огнянов“ е провеждане на спектакли на открито с допустима заетост до 50% от максималния капацитет. От министерството уточниха, че е твърде рано да се говори за провеждане на масови мероприятия на закрито, тъй като това би застрашило здравето и живота на посетителите.

 

Но провеждането на постановките само по себе си не гарантира, че зрителите веднага ще се завърнат в залите. Проучване на Shugoll Research group, проведено сред редовно посещаващи постановки граждани на столицата на САЩ Вашингтон показва, че на около 57% от хората ще са им необходими, поне, 2-3 месеца, за да се върнат в залите. Едва 25% отговарят, че веднага след отмяната на ограничителните мерки ще си купят билет за културно събитие, пише специализираното издание American Theatre. От театъра в Русе предвиждат подобно представително изследване да бъде проведено и сред местната публика.

 

Като всяка криза, и тази с COVID-19 създаде плодотворна почва за експерименти. По-активното дигитално присъствие на театрите бе една такава иновация, която достигна и театър „Сава Огнянов“. С цел да разнообразят времето на останалите вкъщи зриители, от русенския театър публикуваха архивни постановки в своя YouTube канал. От началото на кампанията, онлайн представленията са гледани повече от 7,000 пъти, което показва острата нужда на русенци от обществени и културни мероприятия.

За Великден, театърът зарадва своите почитатели с онлайн представление на моноспектакъла „Мъжка задушница“, в изпълнение на Николай Урумов и Светла Петкова. „Спектакъл, изпълнен с много смях, ирония, самоирония и тъга, отразяващ житието и битието на поп Минчо Кънчев – сладкодумец, който с усмивка посреща и преодолява превратностите на съдбата, гледайки ги от забавната им страна, за да запита накрая през болка, отрезвен и ужасен „За тая България ли се бихме?!“, разказва за постановката актьорът Николай Урумов.

 

Постановката беше играна на живо и излъчена напълно безплатно във Фейсбук. Организаторите предоставиха възможност за даряване на средства, чрез платформата URBO. „С част от събраната сума бяха изплатени хонорарите на актьорите, а останалите пари ще дарим на медиците, борещи се с COVID-19, като все още проучваме къде има най-голяма нужда“, заяви пред sCOOL Media мениджърът „Връзки с обществеността“ Пъшев. Подобни инициативи подеха и театри в София, Варна, Ямбол, Пловдив и Стара Загора.

 

Според Николай Урумов, който е актьор от трупата на Народен театър „Иван Вазов“, е почти невъзможно да се прави култура по време на пандемия. „Уникалността на театъра е, че е живо изкуство! Всичко се случва на момента, сега, тук, пред очите на зрителя, в един непрестанен диалог. Затворените врати на театъра, без неговата публика, правят естественото му съществуване невъзможно“, каза той пред sCOOL Media. Според него, настоящата ситуация не се отразява добре на хората, занимаващи се с изкуство. „Социалното дистанциране и липсата на пряк контакт с публиката ми действа зле и безпреспективно“, сподели актьорът.

 

Трудностите, създадени от епидемичната обстановка, създадоха изключителни трудности за културния сектор, но и изкараха на преден план колко е важен той. През последните три години се забелязва тенденция за увеличаване на посещенията в българските театри, сочат данни на НСИ. Надеждата на артистите в България е, че ситуацията ще се нормализира и в най-скоро време всички театри, кина и изложбени зали ще заработят отново, за да радват своите почитатели.

 

Снимки: Русенски Драматичен театър „Сава Огнянов“